Het is zo’n discussiepunt dat steeds weer oplaait: laat jij de voordeur op slot als je thuis bent? Een vrouw die liever anoniem blijft zorgde onlangs voor opschudding toen ze toegaf dat ze het slot dichtdraait, zelfs wanneer het huis vol familie zit.
Dit zet je aan het denken: hoe ver ga je om je gezin en je huis te beschermen? We trekken de deur automatisch dicht als we weggaan, maar zodra we binnen zijn, voelt het minder zwart-wit. Op het forum Mumsnet vertelde de vrouw dat ze ook met het hele gezin thuis vaak de deur gewoon op slot zet.
Ze gaf wat context: ze wonen in een keurige buurt met weinig criminaliteit. Toch zijn er door de jaren heen situaties geweest waarin iemand midden op de dag via een niet-afgesloten deur naar binnen liep, spullen meenam en weer vertrok, terwijl er mensen in huis waren.

Haar verhaal ging verder: het was best beangstigend, vooral voor een oudere bewoner die alleen woonde. Voor zover zij weet is het in de twaalf jaar dat ze er wonen misschien twee keer voorgekomen, maar ze kiest liever voor zekerheid.
Haar gezin vindt het wat overdreven. De volwassen kinderen en haar partner noemen het wat veel, zeker omdat de wijk als veilig bekendstaat. Zij houdt echter vol dat ze liever preventieve stappen zet dan achteraf spijt heeft.
Toen haar bericht rondging, kwamen er meteen reacties van andere ouders. Verschillende mensen steunden haar en zeiden dat zij de voordeur thuis ook op slot draaien. Eén ouder verwoordde het treffend: waarom zou je het inbrekers makkelijk maken?
Er waren ook reacties van mensen die toegeven de deur juist niet te vergrendelen als ze thuis zijn. Ondanks de verschillen in mening waren de meeste reacties positief en stonden ze achter haar keuze. Laat in de reacties op Facebook weten hoe jij hierover denkt!
