Herman (38) wil harde aanpak: verplichte EMG-cursus voor linksplakkers

“Links gebruik je om in te halen, niet om er de hele dag te plakken!” zegt Herman, 38, duidelijk geërgerd achter het stuur. Voor hem staat dit bovenaan de irritatielijst: bestuurders die maar op de linker- of middelste baan blijven hangen terwijl rechts gewoon vrij is.

“Ze houden het verkeer op”

Herman maakt dagelijks flink wat kilometers voor zijn werk en ziet het overal. “Je rijdt op de snelweg, rechts is leeg, en toch zit er iemand midden- of links te sukkelen met 95. Wil je dan netjes inhalen, dan moet je helemaal naar links en daarna weer terug. Dat is niet alleen irritant, het is ook onveilig.”

Volgens hem zijn het vaak dezelfde types bestuurders. “Ik zeg het maar rechtuit: het zijn vaak oudere bestuurders of vrouwen die denken dat je veiliger rijdt door in het midden te blijven hangen. Maar zo werkt het niet. Daarmee creëer je juist opstoppingen en risicovolle situaties.”

“De politie mag hier veel strenger op handhaven”

Herman vindt dat er nauwelijks wordt opgetreden. “Op snelheid wordt volop geflitst, maar naar linksplakkers kijkt niemand. Terwijl zij óók gevaar veroorzaken. Laat de politie daar gewoon boetes voor geven. Of beter nog: stuur ze naar een EMG-cursus.”

De EMG-cursus (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) is normaal bedoeld voor bestuurders die roekeloos of gevaarlijk rijden. Maar volgens Herman zou die óók moeten gelden voor mensen die hardnekkig de regels aan hun laars lappen door links te blijven hangen. “Als je niet begrijpt dat rechts de standaardrijstrook is, moet je gewoon bijgeschoold worden. Klaar.”

“Links rijden is geen recht, maar een verantwoordelijkheid”

Voor Herman draait het om respect voor de regels. “Links gebruik je om in te halen, daarna ga je terug naar rechts. Zo is het systeem bedacht en zo blijft het veilig en vlot. Maar tegenwoordig lijkt de midden- of linkerstrook voor veel mensen de comfortabele vaste plek.”

Hij ziet vooral in de spits dat het verergert. “Dan kruipt iedereen op de middenbaan en blijft daar uit angst voor wisselen. En precies daardoor loopt het hele zaakje vast. Het lijkt wel alsof we vergeten zijn waar een snelweg voor is.”

Een ergernis die veel mensen herkennen

Herman staat niet alleen. Uit onderzoeken van automobilistenclubs blijkt al jaren dat “onnodig links rijden” steevast in de top drie van grootste verkeersergernissen staat. Toch wordt er zelden tegen opgetreden, omdat het lastig hard te maken is en vaak wordt weggezet als “onwenselijk gedrag” in plaats van een duidelijke overtreding.

Maar volgens Herman is dat geen vrijbrief. “Als je iemand kunt beboeten voor twee kilometer te hard, kun je ook iemand aanspreken die kilometerslang zonder reden links blijft kleven. Dat is gewoon asociaal rijgedrag.”

Niet asociaal, maar gewoon onwetend?

Sommige verkeersdeskundigen denken dat veel mensen het echt niet doorhebben: ze vinden het veiliger om in het midden te blijven of zijn bang voor vaak wisselen. Herman heeft daar weinig begrip voor. “Dan leer je het opnieuw. Iedereen heeft ooit rijles gehad. Als je niet meer weet hoe het werkt, hoor je niet op de snelweg.”

“Geef die mensen extra les”

Hij wil daarom een strakkere aanpak. “Verkeersregels gelden voor iedereen. Houd je je er niet aan, dan moet je leren hoe het wel moet. Een korte EMG-cursus is ideaal. Niet als straf, maar als opfriscursus. Laat ze maar een paar uur horen wat hun gedrag met de doorstroming doet.”

Wat vind jij?

Heeft Herman gelijk dat linksplakkers steviger aangepakt moeten worden, of schiet zijn frustratie door? Sommigen vinden zijn voorstel overdreven, anderen herkennen het probleem dagelijks.

Hoe het ook zij, Herman wijkt niet van zijn standpunt. Terwijl hij zijn knipper aanzet en keurig terug naar rechts gaat, zegt hij hoofdschuddend:
“Links is om in te halen, niet om lekker te gaan cruisen. Dat zou iedereen moeten weten.”

Scroll naar boven