Verpakkingen in de supermarkt worden niet alleen kleiner, maar er is nog een andere sluwe truc die fabrikanten toepassen. De Consumentenbond heeft gemerkt dat producten op een andere manier worden samengesteld, terwijl de prijzen gelijk blijven of zelfs omhoog gaan. Dit leidt tot veel ophef onder de consumenten.
Wijzigingen in verpakkingen en ingrediënten
De Consumentenbond heeft bij 600 producten een vergelijking gemaakt met vijf jaar geleden, en ontdekte dat een kwart daarvan anders van samenstelling is.
Vaak bevinden de veranderingen zich in de receptuur, maar soms zijn de aanpassingen een stuk ingrijpender. Zo heeft Albert Heijn de verhouding vis in hun lekkerbekjes verlaagd van 66 procent naar iets meer dan de helft.
Ook bij Plus zijn er veranderingen. De bosvruchtensiroop bevat nu nog maar 6 procent bosvruchten, in tegenstelling tot 19 procent uit het verleden.
Prijzen stijgen verder
Deze aanpassingen gebeuren niet alleen bij huismerken, ook grote merken doen mee. Zie Bertolli vloeibaar, dat ooit uit 20 procent olijfolie bestond maar nu nog maar 7 procent bevat. Je zou verwachten dat de prijs mee zou dalen met de kwaliteitsvermindering, maar de kosten blijven gelijk of stijgen zelfs. Dit komt als een schok en is behoorlijk vreemd.
Albert Heijn verdedigt dat hun lekkerbekjes nu beter smaken door minder vis en meer paneermeel als smaakmaker. Vind je dat ook lastig te geloven?
Plus heeft ook een uitleg voor hun wijziging. Ze zeggen dat het vooral om de smaakervaring van de bosvruchtensiroop gaat, en dat de verlaging van het aantal bosvruchten acceptabel is.
Consumentenvertrouwen en supermarkten
De Consumentenbond heeft niet veel vertrouwen in de uitspraken van supermarkten en fabrikanten. Ondanks hun beweringen dat de kwaliteit niet onder de wijzigingen lijdt, denkt de bond van wel. “Als een product echt verbeterd is, zie je dat groot op de verpakking,” aldus Joyce Donat.
Supermarkten geven de samenstelling weliswaar op de etiketten aan, maar consumenten kunnen zich vaak niet meer herinneren hoe het product er vijf jaar geleden uitzag. En zo worden we op subtiele wijze misleid, terwijl gezinnen financieel toch al krap zitten. Supermarkten streven naar hogere winsten door te besparen op dure ingrediënten, zonder de prijs aan te passen.
Fabrikanten besparen op duurdere ingrediënten, terwijl consumenten dezelfde prijzen blijven betalen. Dit zorgt voor de nodige irritaties bij veel mensen.