Haven lamgelegd door massale blokkade
Een groot deel van de Rotterdamse haven lag gisteren urenlang op slot door een grootschalige actie van de groep Geef Tegengas. Demonstranten versperden de toegangen tot de terminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals met spandoeken, tonnen en houten stellages. Het effect merkte je meteen: in no-time stonden er lange files met vrachtwagens en viel het logistieke verkeer op de Maasvlakte bijna volledig stil.
Waarom richten ze zich op deze bedrijven?
De actie sloot aan bij een internationale protestdag tegen grote logistieke spelers die volgens de actiegroep gelinkt zijn aan wapenleveringen aan Israël. RWG werd bewust in het vizier genomen, omdat activisten stellen dat via die terminal containers met militair materieel richting het Midden-Oosten vertrekken. Het gaat om beweringen van de actievoerders; de betrokken bedrijven hebben dat niet publiekelijk bevestigd.
Sfeer slaat snel om tussen chauffeurs en actievoerders
Op de Tweede Maasvlakte liep de spanning rap op. Sommige truckers zeiden het doel te begrijpen, maar de oplopende wachttijden maakten anderen woedend. Op beelden zie je chauffeurs die uithalen naar demonstranten, spandoeken lostrekken en zelfs proberen een blokkade met hun truck te forceren. Omstanders meldden dat meerdere activisten zijn mishandeld voordat de politie arriveerde.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas ging het om agressie van een kleine groep chauffeurs en raakten voertuigen van activisten beschadigd. De organisatie zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: het was bedoeld als vreedzaam protest, maar niet iedereen werkte mee, aldus de woordvoerder.
Vastgeklonken en de hoogte in
Rond half elf waren er naar schatting zo’n honderd demonstranten aanwezig. Ze ketenden zich aan elkaar en blokkeerden de weg met houten constructies en vaten, waardoor weghalen lastig was. Palestijnse vlaggen waren duidelijk zichtbaar en op spandoeken stonden leuzen als “Maersk profiteert van genocide”. Enkele actievoerders klommen zelfs in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen nodig maakte. Onder toezicht van de politie haalden havenmedewerkers hen later weer naar beneden.
Urenlang wachten en oplopende frustratie
Het vrachtverkeer zat muurvast. Tientallen trucks stonden langdurig stil, wat de irritatie bij chauffeurs en planners verder aanwakkerde. Sommigen klaagden dat hun hele dagschema in duigen lag en dat ze gewoon hun werk wilden doen. Anderen zeiden de boodschap te begrijpen, maar keurden de blokkades af. De politie was met meerdere eenheden aanwezig en begon rond het middaguur met gecontroleerd ontmantelen. Door de kettingen en houten bouwwerken duurde het tot ver in de middag voordat de meeste blokkades verdwenen waren.
Protestdag in Nederland en Europa
De acties op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. In heel Europa werden die dag spoorlijnen, havens en distributiecentra stilgelegd die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor richting de haven bezet door honderden demonstranten, waardoor treinverkeer tijdelijk werd stilgezet. Daar greep de politie sneller en harder in: actievoerders zijn van het spoor gehaald en met bussen afgevoerd.
Politie: demonstreren kan, maar veiligheid staat voorop
Aan het einde van de middag was het iets rustiger, al bleef de spanning voelbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat demonstreren mag zolang de veiligheid niet in het geding komt. Volgens de politie leveren dit soort blokkades gevaarlijke situaties op de weg en bij terminals op.
Politiek en havenbedrijf zijn verdeeld
Uit de politiek kwamen gemengde reacties. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het demonstratierecht en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexporten. VVD en PVV noemden de blokkade onacceptabel en gevaarlijk. Het Havenbedrijf meldde dat het internationale vrachtverkeer zwaar gehinderd is en onderzoekt hoe vergelijkbare acties in de toekomst sneller kunnen worden beëindigd. De economische schade zou fors zijn.
Online rel en scherpe reacties uit de sector
Op social media barstte het debat los. De hashtag #GeefTegengas deed urenlang de ronde. Een deel van het publiek prees de activisten om hun lef, terwijl anderen vonden dat het protest de verkeerde mensen treft. Vanuit de transportsector en agrarische hoek klonken felle reacties: oproepen tot hard optreden en boetes voor blokkades gingen rond, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Wat nu?
Geef Tegengas zegt door te gaan zolang er volgens hen wapentransporten via Nederlandse havens lopen. De groep roept bedrijven als Maersk, RWG en APM op om “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Ondertussen blijft de vraag spelen waar de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en een onveilig protest. Of dit een eenmalige remactie was of het begin van een langere reeks, moet nog blijken.