Bestellingen van buiten de EU gaan fors in prijs omhoog
Koop je regelmatig kleine dingetjes bij webshops buiten de EU? Hou er dan rekening mee dat je straks dieper in de buidel moet tasten. De EU-ministers van Financiën willen de stortvloed aan pakketjes, met name uit China, afremmen en brengen daarom vervroegd invoerrechten op kleine zendingen in stelling. Daarmee willen ze het speelveld gelijker maken en de grenscontroles soepeler en effectiever laten verlopen.
Dit verandert er aan de spelregels
Tot nu toe was er een uitzondering: bestellingen van buiten de EU met een waarde onder 150 euro waren vrij van invoerrechten. Die escape gaat op de schop. Met de nieuwe heffingen kunnen artikelen van buiten de Unie tot ongeveer 17 procent duurder worden. Dus ook die goedkope gadgets die je nu voor een prikkie laat invliegen, gaan meer kosten.
Waarom de EU nu aan de rem trekt
Volgens de ministers zorgt de huidige situatie voor scheefgroei. Europese aanbieders moeten aan strikte regels voldoen en betalen diverse heffingen, terwijl veel niet-EU-webshops dankzij de vrijstelling goedkoper kunnen leveren. Dat voelt niet eerlijk en schaadt de concurrentie. Bovendien veroorzaakt de enorme berg kleine zendingen extra milieudruk: van productie en transport tot verpakkingsafval.
China springt er met kop en schouders bovenuit
Cijfers spreken boekdelen: in 2024 kwam volgens de EU 91 procent van alle bestellingen van buiten de Unie onder 150 euro uit China. Demissionair minister van Financiën Eelco Heinen schetst het als volgt: dagelijks stroomt er in Nederland een gigantische hoeveelheid pakketjes binnen, en je kunt onmogelijk elk doosje openmaken. Daar zit volgens hem ook genoeg tussen dat je eigenlijk niet op de Europese markt wilt.
Veiligheid en regels beter handhaven
De nieuwe aanpak moet ook voorkomen dat onveilige of niet-conforme producten de EU binnen glippen. Nederlandse toezichthouders waarschuwden eerder al: door het enorme volume is volledige controle onhaalbaar. Gevolg: consumenten lopen risico op spullen die gevaarlijk zijn, schadelijke stoffen bevatten of niet voldoen aan duurzaamheidsnormen. Met strengere heffingen en betere dataverzameling aan de grens moeten zulke producten eerder worden tegengehouden.

Extra slagkracht voor de douane
De inkomsten uit de nieuwe belastingen worden ingezet om de douane te versterken. Met meer personeel, extra middelen en modernere systemen moet gerichter en vaker gecontroleerd kunnen worden. Dat is geen luxe: naar schatting wordt bij ruim 65 procent van de kleine pakketten die de EU binnenkomen bewust een te lage waarde opgegeven, zodat er minder of helemaal geen belasting verschuldigd is. Strengere heffingen en beter toezicht moeten dit soort kunstgrepen ontmoedigen.
Vervroegde start
Oorspronkelijk zouden de maatregelen pas in 2028 ingaan. Dat wordt vervroegd: ze gaan nu al in 2026 van kracht. De EU kiest voor vaart, omdat de problemen snel toenemen en het huidige systeem onder de pakketdruk kraakt.
Wat jij hiervan merkt
Bestel je bij shops buiten de EU, dan is de kans groot dat je aan het einde van het afrekenen meer kwijt bent dan je gewend was. Door de invoerrechten kan de totaalprijs tot circa 17 procent oplopen. Ook kan het gebeuren dat zendingen vaker worden gecontroleerd bij de grens. Voor Europese aanbieders moet dit zorgen voor een eerlijker speelveld, omdat de prijsvoorsprong van buiten de EU slinkt. Voor jou als consument betekent het meer zekerheid over kwaliteit en veiligheid.
In het kort
De EU zet de rem op kleine zendingen van buiten de Unie. De vrijstelling tot 150 euro gaat weg, prijzen kunnen tot zo’n 17 procent stijgen en de douane krijgt extra slagkracht om strenger te controleren. En dat alles eerder dan gepland: vanaf 2026. Doel: een eerlijkere markt, minder rommel aan de voordeur en meer controle aan de grens.
