Iedere week horen we er wel weer iets over: stikstof. Omdat wij ons samen met de andere Europese lidstaten verplicht hebben om het stikstofdoel in 2030 te halen, moeten we wel maatregelen nemen tegen een extra uitstoot van bepaalde stikstofsoorten. Op zich is stikstof niet negatief; het zit zelfs voor bijna 80% in onze lucht die wij in- en uitademen. Ook planten hebben stikstof nodig als bouwsteen voor eiwitten. Maar een uitstoot van stikstofoxiden van het wegverkeer, de scheep- en luchtvaart, de fabrieken en de huishoudens samen met ammoniak uit kunstmest, poep en plas van vee zorgen voor een teveel aan bepaalde stikstofsoorten in de lucht en in de grond. Het gevolg is dat wilde bloemen, planten, struiken en bomen het heel goed gaan doen maar veel andere plantensoorten verdwijnen waardoor insecten en dieren die juist leven van deze plantensoorten ook verdwijnen. In 2030, zo hebben we afgesproken, moet minimaal de helft van alle beschermde natuur niet overbelast worden door stikstof. As we dit doel niet halen hangt ons een dwangsom van 10 miljoen euro boven ons hoofd.
Vandaar dat bijvoorbeeld alle bouwplannen momenteel onder een vergrootglas liggen. Voor ieder bouwproject van een woning en een weg moeten immers weer extra vrachtwagens heen en weer rijden die stikstof uitstoten. En niet onbelangrijk: zo’n 60% van de stikstofuitstoot in Nederland is afkomstig van het vee van boerderijen.

We horen nuvan alles om het stikstof probleem op te lossen: een transitie van de landbouw door daar meer te verduurzamen, een investering in duurzaam verkeer zoals openbaar vervoer en de fiets en zelfs het aanpassen van de normen en de regels. Maar wat gaan we doen? Is dit dan alleen een Nederlands probleem? Nee, ook in Duitsland, België en Italië speelt dit ook en staat het op de politieke agenda maar daar is het probleem niet zo groot als in Nederland. Oké, wij hebben dus een teveel aan stikstof, het is er, maar we moeten wel door! Hoe? Dat bepaalt nu de politiek. Zo wacht iedereen en dan met name de boeren op een heldere en daadkrachtige koers van onze politici op de stikstofdoelen.