Vroeger betekende het woord ‘advies’ dat de fabrikant als reële richtlijn aan de winkelier een prijs afgeeft, waarvan de fabrikant vindt dat de prijs t.o.v. het geleverde artikel aanvaardbaar is. Maar is dit nog steeds zo? Met andere woorden: wat is een adviesprijs eigenlijk nog waard?
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er nog steeds, en zelfs door een aantal grote webwinkels (te) hoge adviesprijzen gehanteerd worden. Van de door de Consumentenbond onderzochte 250 webwinkels is gebleken dat 30 van deze winkels adviesprijzen gebruiken. Bij 12 van deze 30 winkels werden afwijkende adviesprijzen gevonden. En bij 7 winkels werden er structureel te hoge adviesprijzen gevonden. We hebben het hier over: Blom Elektro, Bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com. In de meeste gevallen waren deze adviesprijzen veel hoger dan de adviesprijs van de fabrikant. De kortingen lijken daardoor groter dan ze daadwerkelijk zijn.
Normaliter zou een geadviseerde verkoopprijs een richtlijn voor de verkoper moeten zijn. Het onderzoek van de Consumentenbond toont maar weer eens aan dat adviesprijzen van producten nog steeds creatief gebruikt worden om ons als consument te verleiden om het product aan te kopen. Immers het scoren van een goede deal of een koopje zorgt voor een ‘good feeling’ bij de consument. En dit betekent omzetvergroting voor de verkopers.
Het is daarom goed dat de Consumentenbond het gebruik van te hoge adviesprijzen (nogmaals) heeft vastgesteld. Want wat is de adviesprijs eigenlijk nog waard? Zo langzamerhand zou het toch algemeen bekend moeten zijn dat adviesprijzen vaak geen weerspiegeling zijn van de daadwerkelijke waarde van een product. Een adviesprijs is vaak misleidend en dus eigenlijk een ordinaire marketingtruc! Kennelijk waren we dat met z’n allen weer een beetje vergeten. Het is daarmee een nieuwe wake-up-call om alert te blijven. Doe vooral verder onderzoek naar prijzen van andere aanbieders en vergelijk deze prijzen met elkaar. Gebruik ook je gezond verstand, als een koopje te mooi is om waar te zijn, dan is het dit vaak ook.