Supermarktgeheimen onthuld: de marketingtrucs die je tot extra aankopen verleiden

In de supermarkt worden verpakkingen al jaren kleiner, maar dat is niet het enige. Fabrikanten voeren nóg een sluwe zet uit. Volgens de Consumentenbond worden recepten aangepast, terwijl je hetzelfde bedrag of zelfs meer moet afrekenen. Logisch dat dat veel kwaad bloed zet.

Verpakkingen en recepturen op de schop

De Consumentenbond nam 600 producten onder de loep en vergeleek die met de varianten van vijf jaar terug. Bij ongeveer een kwart bleek het recept te zijn gewijzigd.

Soms gaat het om kleine aanpassingen, maar er zijn ook stevige ingrepen. Zo bestonden de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar geleden nog voor 66 procent uit vis; nu is dat nog maar net iets boven de helft.

Bij Plus zie je hetzelfde: de bosvruchtensiroop ging van 19 procent bosvruchten naar slechts 6 procent.

De prijzen blijven stijgen

Dit zie je vooral bij huismerken, maar ook A-merken doen mee. Kijk naar Bertolli vloeibaar: ooit 20 procent olijfolie, inmiddels nog maar 7 procent. Je zou denken dat de prijs dan daalt, maar nee — die bleef gelijk of ging zelfs omhoog. Best absurd, toch?

Albert Heijn zegt dat de lekkerbekjes met minder vis juist beter smaken; volgens hen komt de smaak vooral van het paneerlaagje. Klinkt dat voor jou ook niet heel overtuigend?

Plus verdedigt de wijziging door te zeggen dat mensen vooral het aroma van de siroop proeven, waardoor een lager fruitgehalte prima zou zijn.

Vertrouwen in supermarkten

De Consumentenbond kijkt kritisch naar supermarkten en fabrikanten. Zij beweren dat de kwaliteit niet lijdt onder deze veranderingen, maar volgens de bond is dat wel degelijk zo. “Als een product echt verbeterd is, zou dat groot op de verpakking staan. Dat is nu niet het geval,” zegt Joyce Donat.

Op etiketten staat de huidige samenstelling netjes vermeld, maar je weet vaak niet meer hoe het product jaren geleden was. Daardoor glippen verslechteringen er makkelijk doorheen. Ondertussen hebben steeds meer gezinnen het financieel zwaar. Supermarkten en producenten besparen op dure ingrediënten terwijl de prijs hetzelfde blijft.

Dat schrappen in kwaliteit zonder prijsverlaging levert begrijpelijk veel frustratie op bij klanten.

Scroll naar boven