Nu veel huishoudens de eindjes aan elkaar moeten knopen, voelt een minuut gratis shoppen als iets waar je alleen van droomt. De 80-jarige Gerri Horsman uit Ommen kreeg die kans in haar eigen Jumbo-supermarkt. Maar in plaats van haar kar te vullen met dure spullen, deed ze iets wat niemand zag aankomen.
Die ene minuut gratis shoppen
Met de prijzen die maar blijven stijgen is een volle kar voor veel mensen allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom voelde de actie in de Jumbo in Ommen als een meevaller. Gerri was de gelukkige die één minuut gratis mocht winkelen.
Je zou in zo’n situatie misschien meteen naar het vlees, de koffie of de dure flessen wijn sprinten. Maar Gerri niet. Zodra ondernemer Eric Epskamp het startsein gaf en de timer liep, stapte ze rustig de winkel in – met een helder plan.
Kalm en doordacht
Geen haast bij Gerri. Op haar gemak pakte ze vier flacons wasmiddel en zette daarna een paar flessen Rivella in het wagentje. Vervolgens nog wat DubbelFrisss en een stukje kaas. En dat was het.
De timer tikte door, maar Gerri liet zich niet opjutten. De manager zette de tijd zelfs even stil zodat ze haar kar kon draaien. Uiteindelijk liep haar “minuut gratis winkelen” uit tot bijna vijf minuten, terwijl zij onveranderd bescheiden bleef.
Niet graaien, maar tevreden zijn
Toen alles klaar was, had Gerri slechts een paar basisproducten bij elkaar. Geen luxe items, geen overvolle kar — alleen wat ze nodig had. Op social media, waar de Jumbo het filmpje deelde, stroomden de reacties binnen.
Veel mensen prezen haar bescheidenheid. “Wat een lieve vrouw,” schreven er velen. “Niet gulzig, gewoon tevreden met wat ze pakt.”
“Ik hoef geen volle kar”
Gerri reageerde zelf nuchter op alle aandacht: “Ik hoef geen volle kar. Ik ben niet zo hebberig.”
De supermarkt besloot bovendien om alle boodschappen netjes bij haar thuis te bezorgen – een gebaar dat door het publiek erg werd gewaardeerd.
Een moment om van te glimlachen
De actie leverde niet alleen wat gratis boodschappen op, maar ook een warm moment in een tijd waarin geldzorgen en prijzen de toon zetten. Gerri liet zien dat dankbaarheid en eenvoud soms meer indruk maken dan een kar die tot de rand toe is gevuld.