Dordrecht wil fatbikes op sommige plekken verbieden
Het gesprek over fatbikes is inmiddels niet meer weg te denken. Steeds meer gemeenten melden dat jongeren hard door de stad scheuren, herrie maken en gevaarlijke situaties veroorzaken. In Dordrecht wil de lokale VVD stevig ingrijpen. Hun idee: als eerste stad in Nederland speciale zones aanwijzen waar je met een fatbike simpelweg niet welkom bent.
Genoeg is genoeg
Fractievoorzitter Rolin den Heijer van de Dordtse VVD zegt dat het in bepaalde wijken echt de spuigaten uitloopt. In een gesprek met Powned vertelt hij dat bewoners jongeren zien racen, spugen, ouderen omver duwen en vrouwen intimideren. Op straat hoor je volgens hem dezelfde boodschap: mensen zijn het zat en willen dat de gemeente doorpakt.
Verbodsgebieden met meteen een boete
De partij wil gebieden instellen waar fatbikes niet zijn toegestaan. Rij je daar toch rond op zo’n dikbander, dan moet je direct een prent kunnen krijgen. Daarbovenop wil de VVD dat zelfs het met de hand meelopen met een fatbike in zo’n zone beboetbaar is. Het uitgangspunt: regel overtreden betekent meteen gevolg.

Extra steun voor handhavers
Den Heijer benadrukt dat het plan vooral bedoeld is om boa’s en politie meer mogelijkheden te geven. Nu staan ze volgens hem vaak met lege handen als groepen jongeren de boel ontregelen. Met duidelijke verboden zones en heldere regels kun je sneller optreden en voorkom je eindeloos geharrewar op straat.
APV aanpassen
In de Algemene Plaatselijke Verordening van Dordrecht staan al regels om overlast met bijvoorbeeld fietsen of skateboards aan te pakken. Het voorstel is om die bepalingen uit te breiden zodat fatbikes er expliciet onder vallen. In feite worden bestaande bevoegdheden breder inzetbaar gemaakt, maar dan gericht op deze populaire en snelle fietsen.
Jongeren zien zo’n verbod niet zitten
Lang niet iedereen zit te wachten op zulke regels. Jongeren die vaak op een fatbike rijden vinden het oneerlijk. Volgens hen gedraagt de grote meerderheid zich prima en is het krom om iedereen te straffen omdat een paar het verzieken. Een veelgehoorde reactie: “Waarom zouden wij niet mogen rijden als we niets fout doen?”
Duurzaam, vlot en vooral fun
Dat fatbikes populair zijn onder jongeren zie je overal. Een trotse eigenaar noemt ze stoer, praktisch en een duurzamer alternatief voor een scooter. Volgens hem is het juist goed dat jongeren voor de fiets kiezen en niet voor een brommer. Tegelijkertijd klinkt er ook bravoure: een jongen grapt bij Powned dat je “gewoon sneller moet zijn dan de politie”, maar houdt wijselijk zijn mond als hem wordt gevraagd of hij ooit is achtervolgd.
Pak de rotte appels aan
Er zijn ook jongeren en fietsers die toegeven dat er misbruik is, maar een verbod te ver vinden gaan. Hun idee: hard optreden tegen wangedrag, zonder iedereen over één kam te scheren. Met andere woorden: straf de onruststokers en laat de rest met rust. Dat voelt eerlijker en werkt volgens hen beter.
Landelijk debat, weinig richting
De irritatie over fatbikes speelt in veel meer steden dan alleen Dordrecht. In onder andere Rotterdam, Den Haag en Almere klinkt dezelfde klacht: overlast en onveilige verkeerssituaties. Toch ontbreekt een duidelijke landelijke aanpak. De Dordtse VVD vindt dat een gemiste kans en wil niet blijven wachten op Den Haag.
Dordrecht mikt op een primeur
Als de gemeenteraad akkoord gaat, krijgt Dordrecht als eerste stad officiële fatbikevrije zones. Voorstanders denken dat je zo snel rust en duidelijkheid schept. Tegenstanders maken zich vooral zorgen dat goedwillende jongeren worden geraakt. Eén ding is duidelijk: de discussie over de fatbike is voorlopig nog niet voorbij.
