De zogeheten klushub van de gemeente Amsterdam, waar je als ondernemer een elektrisch voertuig kunt huren, blijkt voorlopig weinig populair. Sinds de proef in februari begon, schreven maar vijf bedrijven zich in, en één daarvan is inmiddels alweer afgehaakt.
Grote plannen, klein effect
In de Piet Heingarage zette de gemeente een Park+Switch-hub neer om vooral kleinere ondernemers te helpen richting schoner vervoer. Rijd je met een bestelbus de stad in, dan kun je daar je oude, vervuilende bus parkeren en voor een klus een elektrische bus meenemen. Zo wil Amsterdam de stap naar een zero-emissiezone versnellen.
In de praktijk valt de animo echter tegen. Uit cijfers die AT5 opvroeg, blijkt dat tot nu toe slechts drie bedrijven er daadwerkelijk gebruik van maakten; één daarvan haakte snel weer af. Daarmee blijft het plan ver achter bij wat de gemeente hoopte.
Wethouder houdt de moed erin
Verkeerswethouder Melanie van der Horst vindt de magere belangstelling “teleurstellend, maar niet verrassend”. Volgens haar staat het project nog aan het begin. “Dit kost nu eenmaal tijd. Ondernemers moeten wennen aan andere manieren van werken, zeker rond vervoer en logistiek,” aldus Van der Horst.
Ze wil uitzoeken hoe de formule aantrekkelijker kan. Denk aan meer voorlichting, soepelere huurtarieven en beter aansluiten op de routes en werktijden van ondernemers.
Ondernemers blijven terughoudend
Veel ondernemers vinden de stap naar elektrisch nu nog te duur en te veel gedoe. Niet alleen de huurprijs speelt mee; ook het beperkte rij- en laadbereik en de planning maken het lastig. “Ik kan niet om het uur naar een hub rijden om van bus te wisselen,” zegt een installateur uit Noord. “Dat kost me meer tijd dan het oplevert.”
Ook weet lang niet iedereen dat de klushub er überhaupt is. Volgens MKB-Amsterdam schort het aan de communicatie. “Veel ondernemers horen er pas iets over wanneer de gemeente op uitstoot controleert,” stelt voorzitter Bart Drenth. “Dan ben je eigenlijk al te laat.”
Zero-emissiezone nadert snel
Toch tikt de klok. Vanaf 2025 geldt in delen van Amsterdam een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s. Rijd je nog in een oudere dieselbus, dan kun je straks niet meer overal terecht. De klushub moet die overgang verzachten.
Van der Horst zegt dat het experiment niet meteen wordt stopgezet. “We willen ontdekken wat wel werkt en wat niet. De omschakeling naar elektrisch kost tijd, maar we blijven ondernemers ondersteunen die die stap willen zetten.”
Vooruitzicht ongewis
Voor nu blijft de klushub bestaan, maar of het initiatief levensvatbaar is, moet nog blijken. Blijft het gebruik laag, dan zal de gemeente waarschijnlijk met een andere opzet moeten komen.
Een ondernemer zegt het treffend: “Het idee is sterk, maar zolang het meer gedoe dan gemak oplevert, blijft het stil bij die hub.”