Volkswagen en Audi nemen hun plannen voor elektrische modellen opnieuw onder de loep. De merken lijken te overwegen om langer dan gedacht auto’s met een verbrandingsmotor in het assortiment te houden.
Koers mogelijk aangepast
Een paar jaar terug lieten zowel Volkswagen als Audi weten dat ze in Europa uiterlijk rond 2033 zouden stoppen met benzine- en dieselauto’s. Audi deed die toezegging als eerste, waarna Volkswagen in 2022 met een vergelijkbaar statement kwam.
Die planning staat nu niet meer vast. Volgens het Duitse zakenblad Handelsblatt leggen de merken hun strategie opnieuw onder het vergrootglas. De verkoop van elektrische auto’s loopt achter op de verwachtingen, waardoor meerdere fabrikanten hun ambities tijdelijk afremmen.
Besluit volgt snel
Binnen enkele weken willen de Duitse merken knopen doorhakken over de toekomst van hun brandstofmodellen. Een optie is om bestaande benzine- en dieselmodellen via een facelift of technische update nog wat langer door te laten lopen.
EU-regels blijven bepalend
Ondanks een mogelijke koerswijziging vormen de Europese regels nog altijd het kader. Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s in de EU in principe alleen worden verkocht als ze geen CO₂ uitstoten. Dat betekent dat de klassieke verbrandingsmotor dan niet meer is toegestaan, behalve wanneer een auto volledig op synthetische brandstoffen draait.
Perspectief voor synthetische brandstof
Met name Audi ziet nog kansen in e-fuels, oftewel synthetische brandstoffen. Je kunt die zonder fossiele grondstoffen produceren, maar momenteel zijn ze erg kostbaar. Daardoor lijkt dit pad vooral geschikt voor duurdere, exclusieve modellen.
Kort samengevat: hoewel beide merken eerder kozen voor een volledig elektrische toekomst, zorgen tegenvallende verkopen, hoge kosten en veranderende regels er mogelijk voor dat je de verbrandingsmotor bij Volkswagen en Audi voorlopig nog niet uit de showroom ziet verdwijnen.