We gaan weer meer naar de bioscoop

Zet de stijgende lijn in de bezoekersaantallen in 2023 door?

Na twee mindere jaren, met name te wijten aan (de lockdown van) de coronacrisis, zit het bioscoopbezoek eindelijk weer in de lift. In 2022 werden er in totaal 25 miljoen bezoekjes aan de Nederlandse bioscopen gebracht. Dat is maar liefst een stijging van 75% ten opzichte van het bioscoopbezoek in het jaar 2021. Deze toename is deels te verklaren door een stijging van uitgebrachte buitenlandse films. Ook de Nederlandse films werden goed bezocht. Met name Soof 3 (497.000 bezoekers), Bon Bini Holland 3 (440.000 bezoekers) en Costa!! (261.000 bezoekers) waren in trek. Ook hebben we er kennelijk weer behoefte aan om te genieten van goede films in een mooie bioscoop op een groot scherm met een prachtig geluid.

 Het bioscoopbezoek is daarmee een uitje met een beleving van een film zoals je die thuis niet kunt evenaren. Toch is dat aantal verkochte bioscoopkaartjes nog steeds 32% lager dan de jaren van voor de uitbraak van corona. En hoewel de vooruitzichten van een toename van het aantal bioscoopbezoekers voor 2023 gunstig lijken te zijn, vanwege mooie films die op de planning staan, zijn er nieuwe uitdagingen voor de bioscopen.

Door de stijging van de energiekosten zullen de kosten voor de bioscopen oplopen terwijl de ticketprijzen vrijwel gelijk blijven. Ook worden de bioscopen geconfronteerd met een stijging van de loon- en inkoopkosten. Het vergt daarom veel van de creativiteit van de bioscopen om toch aan het luxe niveau van een avondje/middagje uit voor de bezoekers te voldoen en aan de andere kant de inkomstenstroom op peil te houden. Het is te hopen dat de grote filmtitels voor dit jaar, zoals bijvoorbeeld: Dune, part 2, The Little mermaid, Mission Impossible, The Fabelmans, The Super Mario Movie, The Whale en Klem, voor een extra boost in de bezoekersaantallen.