De groothandel Makro die zo’n 20 vestigingen in Nederland heeft gaat reorganiseren om uit de verliezen van de afgelopen jaren te komen. Het laatste boekjaar, dat eind september afliep, bedroeg het verlies ruim 45 miljoen euro. Het boekjaar daarvoor was het verlies nog iets hoger, namelijk bijna 55 miljoen euro. De directie grijpt nu hard in om het verlies in winst om te buigen. Zo’n 10% van de medewerkers van Makro zal moeten solliciteren op andere functies binnen het bedrijf. Makro wil wel zo veel mogelijk medewerkers behouden. De nieuwe functies zouden echter in lagere loonschalen vallen . Ook zouden werknemers meer bereid moeten zijn om tijdens de piekuren tussen 11.00 – 20.00 te werken.
Ook supermarktketen Jumbo heeft een reorganisatie aangekondigd. Ook hier wordt gekozen om het huidige personeel te laten solliciteren bij andere banen binnen Jumbo. In de praktijk zal dit betekenen dat zo’n 10% van de medewerkers in een lagere functie terecht komt of zelfs helemaal hun baan verliest. Jumbo wil met deze reorganisatie die na de zomer begint “beter inspelen op de huidige en toekomstige wensen van de klant”.