Het nieuwe winkelen bij Ochama

Naast het winkelen in fysieke winkels met winkelkarretjes langs caissières met kassa’s is het winkelen via internet bij iedereen ondertussen wel bekend geworden. Als het aan Ochama ligt, (een onderdeel van JD.com, een van de grootste Chinese retailbedrijven ter wereld) gaan we straks ook winkelen in een ‘oppik-winkel’.

Dit nieuwe winkelconcept van Ochama (een samentrekking van ‘omnichannel amazing’) is al in Leiden, Diemen, Rotterdam en Utrecht gerealiseerd. In deze winkels vind je alleen nog maar afhaalbalies. Klanten plaatsen vooraf online een bestelling en halen de bestelde producten (food en non-food) vaak dezelfde dag op bij een van de winkels. Alle bestellingen worden door een bijna volledig geautomatiseerd pickup-systeem verzameld en aan de klant uitgeleverd. Een mens komt er nauwelijks meer aan te pas. Slechts een medewerker houdt toezicht op de juiste werking van de robots en het logistieke proces via de lopende band. De bestellingen kunnen desgewenst ook thuisbezorgd worden. Ook hier zorgen de robots in de distributiecentra voor de verwerking van de max. 15.000 pakketten per dag.  

De winst voor de klant zit hem enerzijds in lagere prijzen omdat Ochama genoegen neemt met lagere winstmarges en omdat er slechts een beperkt aantal medewerkers per filiaal in dienst is. Anderzijds worden klanten die snelheid en gemak belangrijk vinden, op hun wenken bediend. Een bestelling die voor 23.00 uur wordt geplaatst, kan al de volgende dag vanaf 08.00 uur in een van de winkels opgehaald worden. Bestel je iets voor 11.00 uur, dan kun je het diezelfde dag na 15.00 uur bij de pick-upbalie meenemen. Uiteraard moet je dan wel in de buurt van een van de winkels wonen. Voor het thuis bezorgen (vaak de volgende dag) rekent Ochama 4,00 euro per bestelling.