Nu ook de ACM akkoord gegaan is met de fusie van de supermarkten Plus en Coop kan de samenwerking verder vormgegeven worden. Om voldoende concurrentie mogelijk te maken en keuzemogelijkheden voor consumenten in de eigen buurt te bieden moeten er wel 12 supermarkten aan een concurrent (bijv. Albert Heijn of Jumbo) verkocht worden. Dit zijn de supermarkten in Harmelen, Hollandscheveld, Rolde, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot Ammers, Wekerom, Ravenstein, Uddel en op het Waddeneiland Vlieland.
De krachtenbundeling van Plus en Coop betekent dat ze samen zo’n 600 supermarkten in Nederland zullen hebben. Er is besloten dat de bestaande Coop filialen omgebouwd worden naar Plus Supermarkt. De naam Coop gaat dus uit het straatbeeld verdwijnen. Voor die ombouw wordt drie jaar uitgetrokken. Dit jaar gebeurt dat bij de eerste 80 supermarkten en de twee jaren daarna ruim 100. Wat in ieder geval hetzelfde blijft is dat er bij dezelfde inkooporganisatie Superunie in Beesd ingekocht blijft worden, net als nu al het geval is. Ook is het huismerk van Plus voor 90% hetzelfde als de g’woon producten van Coop. Plus heeft ook dezelfde reeks authentieke vleeswaren, alleen onder een andere naam. Al met al zal de fusie voor de consument dus geen grote gevolgen hebben.